electrotechnic4
electrotechnic4

electrotechnic4

بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابر بانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها

بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابر بانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها

هدف از این پایان نامه بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابربانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات170
حجم480 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابربانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها

 

 

 

 

هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابربانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


چکیده
استفاده از کارت های ATM یکی از ابزارهای بانکداری الکترونیکی است که موجب تسهیل در ارائه وجوه نقد و سرعت انتقال وجوه و همین طور دقت و کاهش حجم عملیات مربوط به ارائه پول را فراهم می آورد. اصلاحات ساختاری در بخش های واقعی و مالی اقتصاد ایران و بانک های کشور دربر دارنده مؤلفه های گوناگونی است. به نظر می رسد  شناسایی عوامل بهبود عملکرد در نظام بانکی می تواند پیش نیازی برای ایجاد تحول در نظام بانکداری ایران باشد.

تحقیق حاضر به بررسی این سوال می پردازد که آیا تنوع کاربرد کارتهای ATM  بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی تاثیرگذار است؟روش تحقیق از نوع توصیفی، تحلیلی از نوع علی است. جامعه آماری انتخاب شده مشتریان (دارندگان کارت ATM) بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان می باشند که تعداد 400 نمونه از طریق روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شد.با توجه به نتایج به دست آمده مشاهده شد تنوع کاربرد کارت های ATM  بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان تاثیرگذار است و شدت رابطه بین تنوع کاربرد کارتهایATM   و بهبود عملکرد برابر 640/0 می باشد؛ از طرفی ضریب تعیین نیز برابر با 409/0 می باشد که بیانگر آنست که متغیر تنوع کاربرد کارتهایATM   در حدود 41 درصد متغیر بهبود عملکرد را تبیین می کند. همچنین تنوع کاربرد کارتهای ATM بر ابعاد  بهبود  عملکرد  بصورت جداگانه نیز تاثیرگذار است.

 


کلمات کلیدی: بهبود عملکرد، سودآوری، رضایت مشتری، احساس امنیت مشتری، کارت ATM


 

مقدمه
از ویژگی‌های قرن حاضر، توسعه اعجاب آور تکنولوژی  ارتباطات و اطلاعات و بکارگیری آن جهت افزایش سرعت و کیفیت در ارائه خدمات می‌باشد ضمن این که بخش خدمات در حدود 20 درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می دهد و در طی 15 سال گذشته، مانند تجارت کالا از رشد سریع 5/8 درصدی برخوردار بوده است. این پیشرفت‌، بانکداری را نیز تحت تأثیر شدید خود قرار داده و باعث تغییرات عمده‌ای در این صنعت گردیده است. سرعت توسعه صنعت انفورماتیک باعث ایجاد تغییرات عمده‌ای در شکل پول و سیستم‌های انتقال منابع در عرصه بانکداری گردیده و مفاهیم جدیدی از بانکداری تحت عنوان بانکداری الکترونیکی ظهور یافته است.


صنعت بانکداری ایران به عنوان یکی از پایه های تاثیر گذار در اقتصاد کشور نقش تعیین کنندهای در فعالیت های اقتصادی کشور ایفا می کند. شکاف موجود میان صنعت بانکداری ایران و بانکداری روز دنیا بیانگر فاصله معنی دار بانک های ایرانی با استاندارد های بین المللی  است. وجود چنین شرایطی لزوم تجدید نظر در روابط بین نظام  بانکداری و مشتریان به عنوان منبع اصلی درآمد و موفقیت سازمان را ضروری می سازد. مشتریان را باید دلیل وجودی سازمان به حساب آورد لذا نه تنها شناخت نیاز های آشکار آنان، پیش بینی، تعیین و هدایت نیاز های پنهان مشتریان، طراحی و اجرا ی برنامه های ارائه خدمات در جهت رفع این نیاز ها برای جذب مشتری از ارکان اساسی هرگونه فعالیت در سازمان می باشد. شعار معروف ”همیشه حق با مشتری است” اگر به درستی اجرا شود می تواند باعث کسب موفقیت در نظام بانکداری کشور شود. به کارگیری جدیدترین روشهای بازاریابی در زمینه مشتری مداری و کسب رضایت مشتری باعث موفقیت سازمان می گردد. زمانی که بتوانیم نیاز های مشتریان را نسبت به رقبای دیگر زودتر تشخیص داده و با ارائه راهکارهای مناسب مشتریانمان را زودتر از رقبا شناسایی و جذب نماییم؛ آنگاه سازمانی موفق خواهیم بود.

 

 تشریح و بیان مسئله
استفاده از کارت های ATM یکی از ابزارهای بانکداری الکترونیکی است که موجب تسهیل در ارائه وجوه نقد و سرعت انتقال وجوه و همین طور دقت و کاهش حجم عملیات مربوط به ارائه پول را فراهم می آورد. اصلاحات ساختاری در بخش های واقعی و مالی اقتصاد ایران و بانک های کشور در بر دارنده مؤلفه های گوناگونی است. به نظر می رسد شناسایی عوامل بهبود عملکرد در نظام بانکی می تواند پیش نیازی برای ایجاد تحول در نظام بانکداری ایران باشد. از آن جاییکه در سازمان ها به بهبود عملکرد و رشد آن، چندان پرداخته نشده و از طرفی استفاده از ابزار مناسب برای کاهش حجم کار و شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان به خوبی صورت نمی گیرد، چنین به نظر می آید که شناخت و بکارگیری ابزار مناسب در بانک ها با توجه به پولی شدن اقتصادها و پیشرفتهای علمی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند گام مؤثری در این زمینه باشد. که با استفاده از آن بتوان در زمان های مختلف، تغییرات به وجود آمده در میزان رضایت و احساس امنیت مشتریان و همین طور سودآوری بانک ها را مورد بررسی و سنجش قرار داد ( براداران حسن زاده و همکاران، 1388، ص190 ).

بانکداری الکترونیکی را می توان استفاده و نمایش تکنولوژی های گوناگون و متفاوت خدمات و گسترش ماشین های خودپرداز و ارائه مستقیم صورت حساب، پرداخت اتوماتیک و انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری خانگی تعربف کرد. در انتقال الکترونیکی وجوه یک وظیفه مهم وجود دارد و آن امکان دسترسی سریع و پیوسته به وجوه می باشد. مطالعات زیادی جهت نشان دادن قسمت های سودآور و قابلیت سوددهی بانکداری پیوسته الکترونیکی صورت گرفته است (  Pikkarainen, 2004, p. 225). امروزه به لحاظ شرایط داخلی و موقعیت بین المللی نظام جمهوری اسلامی ایران ضرورت تحول در نظام بانک های دولتی کشور بیش از هر زمان دیگر ملموس و قطعی می باشد. لازم است با توجه به نقشی که این نظام بانکی شایسته و کارآمد در تحقق برنامه های توسعه دارد به عنوان یکی از اساسی ترین برنامه های توسعه کشور به آن توجه شود (الوانی و ریاحی، 1382، ص20). با پولی شدن اقتصادها اهمیت و نقش سیاست های پولی، ارزی در بانکداری کشورها روزافزون گردیده است، بانکداری به جهت نقشی که در هدایت نقدینگی و خلق اعتبار در جامعه دارد حائز اهمیت می باشد. بانک ها و برخی از مؤسسات مالی و اعتباری در سال های اخیر مبادرت به صدور کارت های اعتباری نموده اند که این کارت ها نیز به نوبه خود یک نوع پول آفرینی محسوب می شوند. 

از آنجاییکه که مردم علاقه مند به ذخیره پولی هستند که در مقابل خطرات مصون باشد و از طرف دیگر بانکدار؛ سلامت، راحتی، سهولت انتقال و خدمات دفترداری را با هزینه بسیار کم و یا بدون هزینه برای آن ها فرهم نماید. لذا کارت پول یا کارت بانکی از حدود 50 سال پیش متداول شد. و هدف اصلی و اولیه از ایجاد کارت پول، جایگزین کردن آن به جای سکه و اسکناس بوده تا امنیت جانی و مالی صاحبان آن فراهم شود و کاستن از هزینه های واحدهای تحویل و نگه داری و غیره در بانک ها بوده و است. بنابراین عملکرد مطلوب و مورد انتظار بانک منوط به ایجاد محیطی است که در خور آن بوده و مدیران متولی و مسئول آن می باشند. به کارگیری ابزار مناسبی همچون کارت های بانکی به دلیل مزایایی چون کاستن از زمان انتظار و سرعت در نقل و انتقال وجوه در کنار روند رو به رشد فن آوری، تشکیل مفهومی در برگیرنده پول مجازی با استفاده از ابزار الکترونیکی باعث پیدایش تحولی در صنعت بانکداری و گرایشی با عنوان تجارت الکترونیکی گردیده است. تجارت الکترونیک شامل تمام فرم های مبادلات تجاری و بازرگانی از قبیل خرید و فروش کالا و خدمات به کمک ابزار الکترونیکی همچون تلفن، تلویزیون، کامپیوتر و اینترنت و غیره می باشد ( Mazloumian, 2004, p. 2 ).

توسعه فزاینده سیستم مالی در کشورهای در حال توسعه و گسترش روزافزون بانک های تجاری و سازمانهای بیمه و مؤسسات پرداخت کننده مستمری فضای رقابتی خاصی را پیش روی سازمان ها قرار داده است ( بهمن پور، 2003، ص12 ). پس با شناخت نیازها و انتظارات مشتریان محیط کار و دیگر عوامل مؤثر بر رفتار مشتریان و کارکنان می توان کارایی و اثربخشی را معنا کرد و بهبود عملکرد را عینیت بخشید ( کردنائیج و دلخواه، 1383، ص4 ). با توجه به اینکه در هر بانکی سیستم بانکداری مسئول پیگیری و تخمین  بهره و سرمایه گذاری داراییهای مشتریان در یک مکان مطمئن می باشد به نحوی که بالاترین میزان رضایت مشتریان بانک را به دنبال داشته باشد. و چنین عملکردی مستلزم استفاده از ابزار مناسب می باشد (ابراهیمی، 2002، ص6). لذا آنچه در این تحقیق اهمیت دارد، ، بررسی تنوع کاربرد کارت های ATM بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی می باشد

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه    .3
1-2) تشریح و بیان مسئله    .3
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق    .5
1-4) اهداف تحقیق    .6
1-5) چهارچوب نظری    .6
1-6) فرضیات تحقیق    .7
1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها    .7
1-8) قلمرو تحقیق    .9
1-9) جمع بندی    .9


فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1) بانکداری الکترونیک    .12
2-2) تاریخچه بانکداری الکترونیک    .14
2-3) اجزای بانکداری الکترونیک در ایران    .18
2-4) کارت های اعتباری    .18
2-5) تشریح مفهوم عملکرد    .26
2-6) عملکرد سازمانی     .28
2-7) ابعاد ارزیابی عملکرد    .28
2-8) انواع ارزیابی عملکرد     .29
2-9) فرآیند ارزیابی عملکرد    .31
2-10) اهداف ارزیابی عملکرد     .31
2-11) مدل های شناخته شده در زمینه ارزیابی عملکرد (فرایندها و چارچوبها)     .31
2-11-2) ماتریس عملکرد (1989)    .32
2-11-3) مدل نتایج و تعیین کننده ها (1991)    .32
2-11-4) هرم عملکرد (1991)    .33
2-11-5) کارت امتیازدهی متوازن (1992)    .33
2-11-6) فرایند کسب و کار  (1996)    .34
2-11-7) تحلیل ذی نفعان (2001)    .35
2-11-8) مدل تعالی سازمان    .36
2-11-9) چارچوب مدوری و استیپل (2000)    .36
2-12) سودآوری    .38
2-13) رضایت مشتری    .38
2-14) احساس امنیت مشتری    .42
2-15) پیشینه تحقیق    .43
2-16) جمع بندی52 


فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه     .54
3-2 روش تحقیق    .54
3-3) جامعه و نمونه آماری تحقیق    .55
3-3-1) جامعه آماری تحقیق    .55
3-3-2) نمونه آماری تحقیق    .55
3-4) روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات    .57
3-5) روایی و پایایی پرسشنامه    .58
3-5-1) روایی    .58
3-5-2) پایایی    .58
3-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها    .59
 3-6-1) تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی    .59
3-6-2) تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار استنباطی    .60
3-6-3 ) تحلیل رگرسیون    .60
3-6-4) آزمون دوربین واتسون    .61
3-6-5) تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری    .61
3-6-6 ) آزمون کلموگروف –  اسمیرنف.62
3-6-7 ) آزمون t-value    .62
3-6-8 ) تحلیل عاملی تأییدی    .63
3-6-9 ) شاخص های برازندگی    .64
 3-6-9-1 ) آزمون خی –  دو    .64
3-6-9-2 ) شاخص RMSEA     .64
3-10) جمع بندی    .64


فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
4-1) مقدمه:    .67
4-2) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان:    .68
4-3)  توصیف متغیر های تحقیق:    .71
4-4) آزمون فرضیات تحقیق:    .73
4-5) یافته های جانبی تحقیق     .79


فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه    .84
5-2) نتیجه گیری    .84
5-2-1 ) نتایج بررسی توصیفی داده ها    .84
5-2-2 ) نتایج آمار استنباطی    .85
5-3 ) پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق    .86
5-4) محدودیت های تحقیق    .87
5-5 ) پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده    .88

 منابع و مآخذ    .89
پیوست ها    .96
چکیده انگلیسی109  

فهرست جداول  

جدول 2-1) ابعاد مدل سرکوال    42
جدول 2-2) پیشینه تحقیق    47
جدول 3-1) ضرایب آلفای کرونباخ  مربوط به متغیر ها    59
جدول 4-1)  توصیف متغیر جنسیت    68
جدول 4-2) توصیف متغیر سن    69
جدول 4-3) توصیف متغیر تحصیلات    70
جدول 4-4) توصیف متغیر  سودآوری    71
جدول 4-5) توصیف متغیر احساس امنیت مشتریان    71
جدول 4-6) توصیف متغیر  رضایت مشتریان    71
جدول 4-7) توصیف متغیر تنوع کاربرد کارتهای ATM    72
جدول 4-8) توصیف متغیر بهبود عملکرد    72
جدول4-9) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو بهبود عملکرد    73
جدول4-10) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و بهبود عملکرد    73
جدول4-11) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو بهبود عملکرد    74
جدول4-12) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و سودآوری    74
جدول4-13) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو سودآوری    75
جدول4-14) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارت های  ATMو سودآوری    75
جدول4-15) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و رضایت مشتریان    76
جدول4-16) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و رضایت مشتریان76
جدول4-17) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو رضایت مشتریان.77
جدول4-18) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو امنیت مشتریان77
جدول4-19) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو امنیت مشتریان.    78
جدول 4-20) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و امنیت مشتریان78
جدول4-21) آزمون تی وضعیت موجود متغیرهای تحقیق.    79
جدول4-22) آزمون تی وضعیت موجود متغیرهای تحقیق در دو بخش.    80
جدول4-23) آزمون تی مقایسه متغیرهای تحقیق در دو بخش    81
جدول 4-24) خلاصه مدل رگرسیون در دو بخش خصوصی و دولتی    82

فهرست نمودار و اشکال
شکل1-1) مدل مفهومی تحقیق    .7
شکل 2-1) مدل فورنل    .40
شکل2-2) مدل کانو     41
 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دولت الکترونیک ، بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش

دولت الکترونیک ، بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش

در این پایان نامه دولت الکترونیک و بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش را در سه بخش مورد کنکاش قرار می دهیم


مشخصات فایل
تعداد صفحات146
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیرشته فناوری اطلاعات (IT)

توضیحات کامل

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت،آی تی و توسعه فناوری با عنوان دولت الکترونیک ، بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش

 
 
چکیده:
آغاز اصلاحات ساختاری در کشور در جهت کاهش کاغذ بازی و بهبود شیوه انجام امور اداری، اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه آن، دولت الکترونیک را، بیش‌ازپیش نمایان می کند. دولت الکترونیک یکی از پرقدرت‌ترین فناوری در عرصه جهانی است که با تاثیر گذاشتن بر روش‌زندگی، کار، آموزش افراد و ارتباطات میان فردی ،مشکلات نارضایتی  را حل کرده است. این تغییرات آموزش و پرورش را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. دولت الکترونیک استفاده و کاربرد آسان از فناوری اطلاعات در جهت ارائه خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتریان در طول هفته و در طول 24 ساعت شبانه روز می‌باشد.در این پایان نامه دولت الکترونیک و بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش را در سه بخش مورد کنکاش قرار می دهیم.
 
 
 
کلمات کلیدی:

اینترنت

آموزش‌وپرورش

دولت‌الکترونیک

فناوری‌اطلاعات‌و‌ارتباطات

 
 

تاریخچه پیدایش دولت الکترونیک

به نظر می‌رسد که واژه دولت الکترونیک برای اولین بار در ایالت متحده ودر سال 1995 بکار گرفته شد(هکز و بایلور ، 2007 : 243). اما هنگامی که وزارت دفاع ایالت متحده در دهه1960 اینترنت را به عنوان شبکه ارتباطی برای دفاع از اهداف پژوهشی ابداع کرد، هیچ کس در آن زمان تصور نمی‌کرد که اینترنت چگونه خواهد توانست در سه قرن آینده جوامع را متحول کند. امروزه اینترنت بخشی از زندگی روزمره تقریباً400 میلیون نفر انسان در سراسر جهان می‌باشد(استفیچر ، 2002 :3). در دهه 1980 که کامپیوتر شخصی ارائه گردید، مدیران دولتی با سیستم فناوری اطلاعات شخصی مواجه شدند و بنابراین دوره جدیدی از کاربری فناوری اطلاعات در دولت بوجود آمد. از این موقع به بعد، مدیریت فناوری در دستگاه‌های دولتی نا متمرکز گردید. در طول این تمرکز زدایی، این حقیقت مشخص گردید که موضوع فناوری اطلاعات بایستی به صورت متمرکز و یگپارچه در کانون توجه فعالیت‌های دولت قرار گیرد(ییلدیز ، 2007: 467). 
 
فناوری پست‌الکترونیکی و گروه خبری  از اواسط دهه 1980به منظور توسعه شبکه گسترده جهانی ایجاد گردید. همچنین در اوایل دهه 1990 فناوری جستجوی وب نیز پا به عرصه ظهور گذاشت. در دهه 1990، اینترنت به تدریج تبدیل به کارایی هزینه و عاملی سهل الوصول برای سازمان‌ها به منظور ارتباط مستقیم با شهروندان و ارائه حجم بالای اطلاعات به مردم گردید(استفیچر  ،2008: 8).هم‌چنین اولین وب‌سایت دولتی در سال 2000 توسط دولت آمریکا و با نشانی" فرست گاو " راه‌اندازی شد تا شهروندان از طریق آن بتوانند نظرات و پیشنهادات خود را در مورد شیوه ارایه خدمات توسط دولت امریکا مطرح نمایند(گاسکوس ، 2001: 13).
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
دولت الکترونیک و بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش ‌ب
چکیده ‌أ
واژگان‌کلیدی: ‌أ
 
بخش اول: ادبیات تحقیق 2
2-1-1 مقدمه 2
2-1-2 تاریخچه پیدایش دولت الکترونیک 3
2-1-3 تعاریف عملیاتی: 6

2-1-4 عناصر موثر در آمادگی الکترونیکی: 13

2 -1-5 سیر تکاملی مدل‌های دولت الکترونیک 14

جدول2-1: مختصات مدل تحول دولت الکترونیک(کیم،2007 :8). 16
2-1-6 چارچوب تجزیه و تحلیل دولت الکترونیک 16
جدول 2-2: چارچوب تجزیه وتحلیل دولت الکترئونیک(آیبید، 2007 :7). 17
2-1-7 محیطی جهت ایجاد دولت الکترونیک 19
جدول2-3: توصیف سیستم ها و برنامه های کاربردی و بیان ویژگی آنها(آیبید، 2007: 10-15). 24
2-1-8 دیدگاه های مختلف در مورد دولت الکترونیک 25
2-1-9 رویکردهای دولت الکترونیک 26

2-1-10 ضرورت و منافع راه اندازی دولت الکترونیک 28

2-1-11 پیش‌نیازهای ایجاد دولت الکترونیک 33
2-1-12 اهمیت ایجاد دولت الکترونیک 34

2-1-13 عوامل موثر در اجرای موفق دولت الکترونیک: 35

2-1-14 موانع ایجاد دولت الکترونیک و چالش های آن 37
2-1-15 تغییرات ایجادشده در دولت 40
2-1-16 اهداف دولت الکترونیک 42

2-1-17 اثرات دولت الکترونیک بر مدیریت و سازمان 43

2-1-18 گامهای لازم به منظور ایجاد یک دولت الکترونیکی موفق 46
2-1-19 عوامل ایجاد دولت الکترونیک 47

2-1-20 ویژگی‌های دولت الکترونیک 49

2-1-21 ابعاد دولت الکترونیک 50
2-1-22 آسیب‌شناسی دولت الکترونیک 52
2-1-23 ساختار دولت الکترونیک 54
2-1-24 تجارت الکترونیک 55
 
بخش دوم : پیشینه تحقیق و بررسی مدل ها 59
2-2-1مقدمه: 59
2-2-2پیشینه تحقیق: 60
2-2-2-1تحقیقات داخلی: 60
2-2-2-1-1کتاب: 60
2-2-2-1-2پایان نامه: 63
2-2-2-1-3مقاله: 70
2-2-2-2تحقیقات خارجی: 74
2-2-3بررسی مدل ها: 78

2-2-3- گام های استقرار دولت الکترونیک : 78

جدول2-2-1: کشورها ازنظر جایگاه خود در مراحل دولت الکترونیک  (سازمان‌ملل،2006). 81
نمودار2-2-1: مدل لاینه -لی(لاینه- لی،18:2001). 83
جدول2-2-2:سایر مدل های مراحل تکاملی دولت الکترونیک 88
2-2-3-2مدل های اطلاع رسانی و ارائه خدمات دولت الکترونیک 88
2-2-3-3 مدل‌های آمادگی الکترونیک و اجرای موفق دولت الکترونیک: 92
نمودار2-2-2:مدل دیویس برای موفقیت دولت‌الکترونیک(دیویس،1989) 93
نمودار2-2-3:مدل EIUبرای آمادگی الکترونیک(فتحیان،1384). 94
جدول2-2-3: خصوصیات مدل سنجش و تحلیل و میزان رشد اینترنت درسراسرجهان (مولا،2005) 96
نمودار2-2-5:عوامل موثر بر ارائه موفق خدمات دولت الکترونیک 98
2-2-3-4 مدل موانع ایجاد دولت الکترونیک: 98
نمودار2-2-6:موانع ایجاد دولت الکترونیک با تمرکز بر مشکلات تبادل پولی و مالی  (قلی پور،1388). 99
 
بخش سوم: معرفی جامعه آماری 100
2-3-1مقدمه 100
2-3-2تاریخچه آموزش و پرورش: 101

2-3-2-1تاریخ تحول اداری سازمان آموزش و پرورش ایران: 102

2-3-2-2اداره کنونی امور آموزش و پرورش: 103
2-3-3 تعریف آموزش و پرورش: 104
2-3-4 آموزش الکترونیکی: 105

2-3-5 نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش 106

2-3-5-1 دولت الکترونیک در آموزش: 106

2-3-5-2 دولت الکترونیک در سازمان آموزش و پرورش: 108

2-3-5-3 دولت الکترونیک در مدارس: 108
2-3-5-4 دولت الکترونیک و دانش آموزان: 108
2-3-5-5 دولت الکترونیک و معلمان: 109

2-3-6 نفش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش ایران 110

2-3-7 مسئولیت ها و مهارت های حرفه ای کارکنان آموزش و پرورش 111
2-3-7-1 مدیر: 111
2-3-7-2  معلمان 112
2-3-7-3 کارکنان اداری 113
2-3-8خصوصیات مراکز آموزشی در ارتباط با توسعه ی دولت الکترونیک 114
 
فهرست منابع 117
فهرست منابع فارسی 117
فهرست منابع انگلیسی 129
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پیشنهاد چارچوبی برای شخصی سازی تبلیغات الکترونیکی با داده کاوی

پیشنهاد چارچوبی برای شخصی سازی تبلیغات الکترونیکی با داده کاوی

هدف از این پایان نامه ارائه تبلیغ اینترنتی به مشتری با استفاده از تکنیک های داده کاوی بر حسب علایق و سلیقه او می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات158
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیرشته فناوری اطلاعات (IT)

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

پیشنهاد چارچوبی برای شخصی سازی تبلیغات الکترونیکی با داده کاوی

 
 
 
 
چکیده :
به دلیل بازار رقابتی شدیدی که امروزه در تجارت الکترونیک وجود دارد شرکت های تجاری در تلاش هستند تا شرایط مدیریت ارتباط با مشتری را هرچه بیشتر بهبود بخشند تا بتوانند مشتریان فعلی را حفظ و دیگر مشتریان را هم جذب کنند.به همین خاطر است که شرکت هایی که کالاهای خود را بصورت اینترنتی به فروش می رسانند به دنبال این هستند تا تبلیغات کالاهایشان بر اساس ترجیحات فردی مشتریان باشد، یعنی تبلیغات را برای هر مشتری شخصی سازی کنند.
 
برای شخصی سازی تبلیغات شرکت ها باید اطلاعاتی در مورد رفتار خرید پیشین مشتریانشان کسب کنند و بعد از آن این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند رفتار خرید آتی مشتریان را پیش بینی کنند. تکنیک داده کاوی ابزاری است که می تواند به شرکت ها کمک کند تا بتوانند اطلاعات رفتار خریدهای پیشین مشتری را تجزیه و تحلیل کرده و قوانینی را استنتاج کنند که برای پیش بینی رفتار خرید آتی مشتری مفید باشند و بر طبق آن بتوانند راهبردهای شخصی سازی تبلیغات برای مشتریان را برپا کنند.
 
ما در تحقیق خود از داده های جمع آوری شده از مشتری، که رفتار خریدهای پیشین مشتری هستند، استفاده کرده و با بکارگیری روش تاخر، تناوب و مالی ارزش مشتریان را برای شرکت مشخص کردیم.سپس برای خوشه بندی مشتریان بر اساس ارزش آنها، بصورت موازی از الگوریتم خوشه بندی K-Means و K-Harmonic Means استفاده کردیم سپس از الگوریتم استقرایی که یکی از الگوریتم های کشف قوانین وابستگی است استفاده کردیم و تکنیک قوانین وابستگی را بر روی داده های مربوط به هر یک از خوشه هایی که توسط K-Means مشخص شده اند بکار گرفتیم. با استفاده از قوانین بدست آمده از هر خوشه راهبردهای شخصی سازی تبلیغات برای هر خوشه از مشتریان را مشخص کردیم. برای هر مشتری علاوه بر قوانین مربوط به خوشه اصلی که به آن تعلق دارد از قوانین خوشه های دیگری که درجه تعلق مناسبی نسبت به آنها دارد نیز برای تعیین راهبردهای شخصی سازی تبلیغات استفاده کردیم تا بدین ترتیب تعداد تبلیغات پیشنهادی که مطابق با علایق مشتری است را بیشتر کنیم.
 
 
 
کلمات کلیدی:

تکنیک های داده کاوی

ارائه تبلیغ اینترنتی به مشتری

خوشه بندی مشتریان بر اساس ارزش آنها

 
 
 
 
 
مقدمه:
پیشرفت فناوری های اطلاعات و ارتباطات، حجم وسیعی از اطلاعات و داده های مفید را در دسترس قرار داده است.با توجه به رشد روز افزون بازار خرید اینترنتی و رقابت شدید بین شرکت ها و سایت های فروش اینترنتی، استفاده بهینه از اطلاعات بازار و مشتری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.ایده ها و راه حل های گوناگونی برای استفاده از اطلاعات بدست آمده از بازار و مشتریان جهت جذب مشتری و مهمتر از آن جهت نگهداری مشتریان فعلی پدید می آیند که یکی از این ایده ها، استفاده از اطلاعات مشتری برای بدست آوردن و پیش بینی کردن علایق آن است.فرایندهای زیادی را می توان برای بدست آوردن علایق مشتریان متصور شد، اما یکی از این فرایندها که امروزه با استقبال زیادی از سوی شرکت های تجاری و صاحبان سایت های فروش اینترنتی مواجه شده است، استفاده از تکنیک های داده کاوی1 می باشد.با استفاده از تکنیک خوشه بندی2 و تکنیک قوانین انجمنی3 که از تکنیک های داده کاوی به شمار می آیند و بر روی داده های مربوط به رفتار خرید پیشین مشتری اعمال می شوند، می توان اطلاعات مفیدی جهت پیش بینی رفتار خرید آتی مشتری کسب نمود.شرکت ها از این اطلاعات استفاده می کنند تا بتوانند کالاهای مورد علاقه مشتریان را در مکان و زمان مناسب به آنها پیشنهاد دهند و بدین ترتیب در جهت سیاست نگهداری و حفظ مشتریان گام بردارند.
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق
  1-1: مقدمه .......................................................................................................... 2
  1-2: بیان مسئله .................................................................................................. 3
 1-3: هدف تحقیق ................................................................................................ 4
1-4: اهمیت تحقیق ............................................................................................... 6
1-5: ساختار تحقیق .............................................................................................. 7
 
فصل دوم: پیشینه  و مفاهیم تحقیق
2-1: مبانی نظری................................................................................................... 10  
2-1-1: مدیریت ارتباط با مشتری................................................................ 10
2-1-1-1: تعریف مدیریت ارتباط با مشتری ................................................... 10
2-1-1-2: تبلیغات اینترنتی ..................................................................... 13
2-1-2: داده کاوی ................................................................................................ 15
2-1-2-1: تعریف داده کاوی ................................................................................. 15
2-1-2-2: خوشه بندی ........................................................................................ 18
2-1-2-3: قوانین وابستگی ................................................................................. 25
2-1-3: شیوه تاخر، تناوب و مالی ......................................................................... 31
2-2: پیشینه تحقیقاتی ...................................................................................... 33
 
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1: مقدمه ......................................................................................................... 40
3-2: اطلاعات مجموعه داده ها و آماده سازی داده ................................................ 42
3-3: تعیین ارزش مشتری ................................................................................... 44
3-4: استفاده از تکنیک های داده کاوی ............................................................... 48
3-5: رهیافتی برای شخصی سازی تبلیغات .......................................................... 56
3-6: روش ارزیابی ............................................................................................. 59
 
فصل چهارم : محاسبات و یافته های تحقیق
4-1 : پایگاه داده هدف ........................................................................................ 62
4-2 : آماده سازی مجموعه داده .......................................................................... 63
4-3 : استخراج اطلاعات جهت تعیین معیارهای RFM .......................................... 78
4-4 : داده کاوی ................................................................................................. 82
4-5 : ارائه تبلیغات مناسب به مشتری ................................................................. 117
4-6 : ارزیابی مدل .............................................................................................. 119
 
فصل پنجم : نتیجه گیری و کار آینده
5-1 : نتیجه گیری .............................................................................................. 126
5-2 : پیشنهادها و کار آینده ............................................................................. 128
منابع ................................................................................................................ 131
 
 
 
فهرست شکل ها:
شکل 3-1 : فرایند شخصی سازی تبلیغات توسط داده کاوی ................................................... 41
شکل 3-2 : قالب کاری سیستم ارائه تبلیغ در سایت .................................................................. 58 
شکل 4-1 : قالب داده های مربوط به خوشه شماره یک در WEKA ..................................... 107
شکل 4-2 : قالب داده های مربوط به خوشه شماره دو در WEKA ....................................... 110 
شکل 4-3 : قالب داده های مربوط به خوشه شماره سه در WEKA ...................................... 114 
 
 
 
 
 
فهرست جدول ها:
جدول 2-1 : مثال تراکنش های خرید ........................................................................................... 26
جدول 2-2 : مثال معیاردهی RFM ............................................................................................... 33
جدول 3-1 : مشخصات کالاهای موجود ........................................................................................ 43 
جدول 3-2 : ارزش گذاری معیار Recency ................................................................................ 46 
جدول 3-3 : ارزش گذاری معیار Monetary ............................................................................ 47
جدول 3-4 : مثال نحوه تخصیص RFM ........................................................................................ 48
جدول 4-1 : رکوردهای خرید مشتریان .......................................................................................... 63
جدول 4-2 : تخصیص مقادیر RFM ............................................................................................... 79
جدول 4-3 : شماره خوشه مشتریان در K-means ................................................................... 83
جدول 4-4 : رکوردهای خرید مشتریان پس از ویرایش .............................................................. 92
جدول 4-5 : نتایج پیشنهادها و عرضه تبلیغات کالاها به مشتریان ........................................... 120   
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه

ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه

هدف از این پژوهش ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد.


مشخصات فایل
تعداد صفحات210
حجم1027 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه

 

 

 

 

 

هدف از این پژوهش ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد.

 

 

 

 


چکیده
این تحقیق به منظور تعیین و بررسی وضعیت شهر الکترونیک در همدان و یافتن راهکارهای اجرایی شدن آن و
تعیین اثرات پیاده‌سازی شهر الکترونیک بر مدیریت شهر انجام گرفته است. به همین منظور، وضعیت شهر الکترونیک همدان از چهار منظر زیرساخت تکنولوژیک، زیرساخت فرهنگی و اجتماعی، بودجه و منابع مالی و نهایتاً زیرساخت نیروی انسانی متخصص مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

در حوزه زیرساخت فرهنگی و اجتماعی اقدام به طراحی پرسشنامه و توزیع آن بین شهروندان همدانی شده و در سه حوزه دیگر از آمارهای موجود استفاده گردیده است. در این تحقیق از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی استفاده شده و حجم نمونه آماری 250 نفر بوده است. پس از شناخت وضع موجود، راهکارهای تحقق شهر الکترونیک بررسی شده و اثرات پیاده‌سازی شهر الکترونیک بر مدیریت شهری بیان شده است. نهایتاً پس از بررسی‌های انجام گرفته مشخص گردید، در حوزه زیرساخت فرهنگی و نیروی انسانی، وضعیت نسبتاً خوبی در مقایسه با کشورهای پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد اما در حوزه زیرساخت و همچنین از نظر میزان بودجه تخصیصی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات، تفاوت فاحشی با کشورهای پیشرو وجود دارد. 

 

 


واژگان کلیدی:
 شهر الکترونیک، دولت الکترونیک، آمادگی الکترونیک، زیرساخت فرهنگی، زیرساخت تکتولوزیک، مدیریت شهری

 

 

 

 

بیان مسأله
اطلاعات و اطلاع‌رسانی، مهمترین ابزار استراتژیک برای مدیریت و اداره صحیح همه واحدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محسوب می‌گردد. در این راستا شهرها با توجه به عمق وظایف و پیچیدگی روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عصر تعاملی حاضر، از اهمیتی دو چندان برخوردارند.  به دلیل اهمیت اطلاعات در فرایند تصمیم‌گیری، فناوری اطلاعات در جهان با سرعت چشمگیری در حال توسعه است و تمامی فعالیت‏های روزمره بشر را تحت تأثیر قرار داده است. در حوزه شهری، شهرها و شهرداریهای الکترونیکی یکی پس از دیگری در حال ظهور هستند و در آینده‌ای ‌ نزدیک ارایه خدمات شهری را کاملاْ دگرگون می‌کنند.

 

 

 

شهرها و دولت‏های الکترونیک دستاوردهای بشر عصر حاضر، حاصل انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. شهرها و دولت‏های الکترونیک که در کشور ما به عنوان مقوله‏های نسبتاً جدیدی شناخته می‏شوند، چندین سال است که در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا به تحقق پیوسته‏اند. امروزه دانشمندان و متخصصین، روی آوردن به شهرها و دولت‏های الکترونیک را گریزناپذیر می‏دانند. شهرهای ایران نیز در این میان مستثنی نیستند. با توجه به این موضوع، مقوله مهم و حیاتی، نحوه روی آوردن ما به این شهرهاست. اگر قدری به عقب برگردیم و تجارب پیاده‏سازی شهر الکترونیک در کشور را بررسی کنیم خواهیم یافت که تجارب پیشین، تجارب موفقیت‏آمیزی نبوده‏‏اند. شهرهای الکترونیک کیش و مشهد به عنوان اولین تجارب شهر الکترونیک در کشور، تا کنون به بهره‏برداری و استفاده عملیاتی نرسیده‏اند. 

 

 

 

در همین راستا سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان چندی است که مسئولیت پیاده ‏سازی شهر الکترونیک در شهر همدان را بر عهده گرفته است. لذا با توجه به مطرح شدن موضوع پیاده ‏سازی شهر الکترونیک در شهر همدان و با توجه به تجارب ناموفق پیشین در کشور، به نظر می‏رسد پیاده‏سازی موفق این پروژه در شهر همدان نیازمند تأمل و تعمق بیشتری است. انجام مطالعات امکان‏سنجی پیاده ‏سازی شهر الکترونیک یکی از فعالیت‏هایی است که تعیین می‏کند آیا با توجه به شرایط فعلی شهر، امکان تحقق شهر الکترونیک وجود دارد یا نه. در واقع بهتر اینست تا با درس گرفتن از تجارب ناموفق گذشته، مبالغ هنگفتی از سرمایه‏های کشور صرف بی‏تجربگی و به آزمون و خطا گرفتن پروژه‏ها نشود. با توجه به همین موضوع در این پروژه سعی خواهیم کرد تا امکان پیاده ‏سازی شهر الکترونیک همدان از جنبه ‏های مختلف بررسی گشته و نهایتاً راهکارهای عملی برای پیاده‏سازی پروژه در شهر همدان ارائه گردد. در این راه از تجارب شهرهای الکترونیک موفق در کشورهای مختلف دنیا نیز کمک گرفته خواهد شد. 

 

 

 

پس از بررسی امکان تحقق شهر الکترونیک در شهر همدان، خواهیم کوشید تا اثرات پیاده‏سازی شهر الکترونیک را بر ارائه خدمات مختلف شهری- با تکیه بر خدمات شهرداری- بررسی کنیم. همواره یکی از مشکلات اصلی پیش روی استفاده از فناوری‏های نوین ارتباطی و اطلاعاتی-که شهرهای الکترونیک زاییده آنها هستند- عدم آگاهی مردم و همچنین مدیران از فواید این فناوری‏هاست. شکی نیست که اگر مزایای پیاده ‏سازی شهر الکترونیک به خوبی برای شهروندان تشریح شود و همه شهروندان آشنایی نسبی با این مقوله پیدا کنند، دیگر این شهروندان هستند که خواهان تحقق هرچه زودتر شهر الکترونیک خواهند بود. همچنین از طرف دیگر اگر مدیران شهری با شهر الکترونیک و محاسن آن آشنا شوند، قطعاً با برنامه ‏ریزی به سمت این مقوله حرکت کرده و در این راه به مشارکت با یکدیگر خواهند پرداخت. در کل می‏توان گفت در صورت تشریح و تبیین اثرات شهر الکترونیک بر کیفیت ارائه خدمات شهری، کار پیاده ‏سازی و تحقق شهر الکترونیک تسهیل خواهد شد. 

 

 

 

 

 

 


فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق    6
بیان مسأله    7
پیشینه تحقیق    9
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق    12
سؤالات تحقیق    13
اهداف تحقیق    14
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح    14
قلمرو موضوعی    14
قلمرو مکانی    15
روش نمونه‌گیری    15

 

 

 فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه تحقیق    16
2-1- مقدمه    17
2-2- مدیریت شهری    17
2-2-1- مفهوم مدیریت شهری    18
2-2-2- وظایف مدیریت شهری    23
2-3- ساختار مدیریت شهری در ایران    26
2-3-1- سطح کلان مدیریت شهری در ایران    26
2-3-2- سطح منطقه‏ای مدیریت شهری    29
2-3-3- سطح محلی مدیریت شهری    30
2-4- جامعه اطلاعاتی    31
2-5- دولت الکترونیک    34
2-5-1- تعریف دولت الکترونیک    34
2-5-2- سازمان الکترونیکی و  دولت الکترونیکی    36
2-5-3- اهداف دولت الکترونیک    38
2-5-4- ارکان دولت الکترونیک    39
2-5-6- کسب و کار الکترونیک    44
2-6- شهر الکترونیک    46
2-6-1- مفهوم شهر الکترونیک    46
2-6-2- زندگی الکترونیک    48
2-6-3- شهروند الکترونیک    49
2-6-4- شهرداری الکترونیکی    50
2-6-5- مدل تعاملی شهر، شهروند، دولت و شهرداری الکترونیک    51
2-7- شاخصهای ارزیابی شهر الکترونیک (آمادگی الکترونیکی)    51
2-8- زیرساخت الکترونیک    63
2-9- شهر الکترونیک در خدمت مدیریت شهری    66
2-9-1-  سرویس ردیابی با GPS    72
2-9-2- سیستم اطلاعات جغرافیایی    74
2-9-3- سیستم حمل و نقل هوشمند    75
2-9-4- سیستم‏های پرداخت الکترونیکی    77
2-10- وضعیت ایران در مقایسه با شاخص‏های بین‏المللی    78
2-11- بررسی برترین شهرهای الکترونیک دنیا    81
2-12- شهرهای الکترونیک در ایران    86
2-13- وضعیت شهر الکترونیک در شهر همدان    89
2-14- نتیجه‌گیری و تحلیل    93
2-14-1- تحلیل وضعیت مدیریت شهری    93
2-14-2- تحلیل وضعیت شهر الکترونیک    95
2-15- مدل تحلیل: تعامل بین کنشگران اصلی مدیریت شهر در شهر الکترونیک    97

 

 


فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش    100
3-1- مقدمه    101
3-2- روش تحقیق    102
3-3- منابع گردآوری داده‌ها    104
3-4- روایی و پایایی پرسشنامه    105
3-5- جامعه آماری    107
3-6- روش نمونه‏گیری    108
3-7- تعیین حجم نمونه    109
3-8- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها‌    110


فصل چهارم: یافته‏های تحقیق    111
4-1- مقدمه    112
4-2- سوال فرعی اول    113
5-2-1- توصیف مشاهدات    113
4-2-2- تحلیل بخش اول پرسشنامه    115
4-2-3- تحلیل بخش دوم پرسشنامه    120
4-4- سؤال فرعی دوم    121
4-5- سؤال فرعی سوم    125
4-6- سؤال فرعی چهارم    133
4-7- سؤال فرعی پنجم    135
4-8- سؤال اصلی    136

 

 


فصل پنجم: نتیجه‏ گیری و پیشنهاد    142
5-1- نتایج تحقیق    143
5-2- پیشنهادات    146
5-3- پیشنهاد به محققان آینده    148
منابع    150
پیوست‌ها    155
پیوست یک: بیانیه اصول اجلاس اول جامعه اطلاعاتی    155
پیوست دو: طرح کاری اجلاس اول جامعه اطلاعاتی    174
پیوست سوم: پرسشنامه    204

 

 

 

فهرست اشکال
شکل 1: سطوح مدیریت شهری در ایران    26
شکل 2: ساختار مدیریت شهری در ایران    31
شکل 3: مدل مفهومی دولت الکترونیک    36
شکل 4: مدل مفهومی کسب و کار الکترونیکی    46
شکل 5: زندگی الکترونیکی و بسترهای مورد نیاز برای ایجاد آن    48
شکل 6:  شهروند الکترونیکی    50
شکل 7: نمودار ارتباطات بین دولت، شهر، شهرداری الکترونیکی با شهروند الکترونیک    52
شکل 8: مدل مفهومی ارتباطی زیرساخت الکترونیک با سایر اجزای شهر    64
شکل 9: مدل مفهومی ارتباط زیرساخت، خدمات و شهر الکترونیکی    65
شکل 10: بسترهای مهم زیرساخت الکترونیک    66
شکل 11: نمایی از پورتال شهر الکترونیک کیش    87
شکل 12: نمایی از پورتال شهر الکترونیک مشهد    88
شکل 13: نمایی از پورتال شهر الکترونیک همدان    90
شکل 14: تعامل بین کنشگران اصلی مدیریت شهر در شهر الکترونیک    97
شکل 15: مدل تحقیق    99
شکل 16: پراکندگی سنی افراد نمونه آماری    115
شکل 17: درصد مالکیت شخصی کامپیوتر    116
شکل 18: میزان آشنایی شهروندان با کامپیوتر    117
شکل 19: میزان شرکت شهروندان در دوره‌های آموزشی ICT    118
شکل 20: مقایسه روشهای دریافت آموزش ICT در بین شهروندان (درصد)    118
شکل 21: مقایسه مکانهای استفاده شهروندان از اینترنت    119
شکل 22: میزان تمایل شهروندان به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی شهری    120
شکل 23: میزان اعتماد شهروندان به فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی    120
شکل 24: سرانه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایران و سایر کشورها    124
شکل 25: نمودار مقایسه‌ای زیرساخت تکنولوژیکی ICT همدان، ایران و سایر کشورها    129
شکل 26: نمودار مقایسه‌ای شاخص زیرساخت تکنولوژیکی ICT ایران و سایر کشورها، گزارش اکونومیست    132
شکل 27: نمودار مقایسه‌ای شاخص سرمایه انسانی ایران و سایر کشورها    134

 

 


 
فهرست جداول
جدول 1: مقایسه مدلهای مختلف سنجش آمادگی الکترونیک    54
جدول 2: مؤلفه‌ها و شاخص‌های بکار گرفته شده در مدل CID    57
جدول 3: ویژگیهای فضاهای شهری و فضاهای الکترونیکی    66
جدول 4: شاخص آمادگی دولت الکترونیک: 25 کشور برتر دنیا و ایران    79
جدول 5 : شاخص آمادگی دولت الکترونیک ایران در سالهای 2005 و 2008    79
جدول 6: رتبه‏بندی کشورها بر اساس شاخص آمادگی الکترونیکی موسسه اکونومیست    80
جدول 7: جایگاه ایران بر اساس شاخص آمادگی الکترونیکی طی سه سال گذشته    81
جدول 8: برترین شهرهای الکترونیک دنیا در سال 2007    83
جدول 9: برترین شهرهای الکترونیک دنیا طی سالهای 2003 تا 2007    84
جدول 10: وضعیت شهر  تهران بر مبنای شاخص‌های ارزیابی شهرهای برتر دنیا    86
جدول 11: وضعیت شاخصهای عمومی (ارزیابی زندگی الکترونیکی)    91
جدول 12: وضعیت شاخص‌های زیرساخت‌های کسب و کار الکترونیکی (سازمان الکترونیکی)    92
جدول 13: وضعیت شاخص‌های دولت الکترونیکی    92
جدول 14: توزیع فراوانی انتخاب گزینه‏ها توسط شهروندان    113
جدول 15: سرانه بودجه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای منتخب و مقایسه با ایران    123
جدول 20: مقادیر بیشینه و کمینه زیرساخت فناوری اطلاعات در کشورهای دنیا در مقایسه با شهر همدان    126
جدول 17: شاخص‌های زیرساخت تکنولوژیک  فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهر همدان    127
جدول 18: وضعیت زیرساخت تکنولوژیک  فناوری اطلاعات و ارتباطات، همدان، ایران و سایر کشورها    128
جدول 19: وضعیت زیرساخت  فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای منتخب و مقایسه با ایران    131
جدول 20: وضعیت شاخص سرمایه انسانی در کشورهای منتخب و مقایسه با ایران    133

 


 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم گمرک و گمرک الکترونیک

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم گمرک و گمرک الکترونیک

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم گمرک و گمرک الکترونیک

دانلود ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم گمرک و گمرک الکترونیک

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم گمرک و گمرک الکترونیک
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1496 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 76

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم گمرک و گمرک الکترونیک در 76 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن و فهرست مطالب :

بخش اول: گمرک

2-1-1 مقدمه. 17

2-1-2 تعریف گمرک.. 19

2-1-3 آرم گمرک جمهوری اسلامی ایران. 20

2-1-4 بیانیه چشم‌انداز سازمان جهانی گمرک.. 20

2-1-5 بیانیه مأموریت سازمان جهانی گمرک.. 20

2-1-6 پیشینه گمرک در ایران. 21

2-1-7 ساختار تشکیلاتی گمرک.. 24

2-1-8 نقش و جایگاه گمرک.. 26

2-1-9 وظایف گمرک ایران. 29

2-1-10 گمرک و ارتباطات منطقه‌ای و جهانی.. 30

2-1-10-1 آشنایی با سازمان جهانی گمرک 30

2-1-10-2 استانداردهای بین‌المللی گمرکی.. 33

2-1-10-3 مزایای اجرای استانداردهای بین‌المللی گمرکی: 36

2-1-10-4 کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه گمرک.. 36

2-1-11 مشکلات و محدودیت‌های گمرکات سنتی در فرآیند صادرات کالا و خدمات... 38

2-1-12 عملکرد آماری.. 42

بخش دوم: گمرک الکترونیک

2-2-1 مقدمه. 46

2-2-2 تجارت الکترونیکی.. 47

2-2-2-1 مرکز تسهیل تجارت و تجارت الکترونیک سازمان ملل متحد: 47

2-2-3 مدل‌های انتقال داده‌ها در گمرک الکترونیکی.. 49

2-2-4 آشنایی با فرآیند گمرک الکترونیکی در کشورهای فیلیپین، چین، مالزی و سنگاپور. 52

2-2-4-1 گمرک الکترونیکی در کشور فیلیپین.. 52

2-2-4-2 گمرک الکترونیکی در کشور چین.. 52

2-2-4-3 گمرک الکترونیکی در کشور مالزی.. 53

2-2-4-4 گمرک الکترونیکی در کشور سنگاپور. 54

2-2-5 جایگاه گمرک الکترونیکی در تسهیل تجاری.. 54

2-2-5-1 ارکان اصلی تسهیل تجاری.. 58

2-2-5-2 موارد قانون امور گمرکی مرتبط با تسهیل تجاری.. 59

2-2-6 تعریف آسیکودا 60

2-2-6-1ویژگی‌های آسیکودا 61

2-2-6-2 ساختار و مکانیزم اجرای گمرک الکترونیک... 62

2-2-6-3 آسیکودا در ایران. 65

2-2-7 مزایای گمرک الکترونیکی.. 67

2-2-7-1 مزایای گمرک الکترونیکی برای دولت، گمرک و مناطق تجاری آزاد. 67

2-2-7-2 مزایای گمرک الکترونیکی برای شرکت‌های صادراتی.. 67

2-2-7-3 مزایای گمرک الکترونیکی در زنجیره تأمین.. 68

2-2-7-4 منافع گمرک الکترونیکی برای بازرگانان: 68

2-2-7-5 منافع گمرک الکترونیکی برای ادارات: 69

2-2-8 چالش‌های اجرای گمرک الکترونیکی در ایران. 71

2-2-8-1 فقدان زیرساخت‌های فنی.. 71

2-2-8-2 عدم یکپارچگی سیستم‌ها 72

2-2-8-3 فقدان زیرساخت‌های مالی.. 72

2-2-8-4 فقدان زیرساخت‌های قانونی.. 73

2-2-8-5 فقدان زیرساخت‌های منابع انسانی.. 73

2-2-9 راهکارهای غلبه بر چالش‌ها 73

2-2-10 برنامه تحقق گمرک الکترونیکی.. 74

2-2-11 پروژه‌های اصلاح نظام گمرکی در راستای طرح تحول اقتصادی دولت... 77

2-2-12 گمرک بندرانزلی و خدمات آن. 81

 

 

2-1-1 مقدمه

در عصری که به عصر ارتباطات معروف شده و به عنوان مثال اطلاعات مربوط به یک کالا از سوی فروشنده‎ای در یک سوی کره زمین ظرف چندثانیه به خریداری در آن سوی عالم می‌رسد، باقی ماندن بر روش‌های سنتی جز دور شدن از چرخه اقتصاد جهانی و از دست دادن هر چه بیشتر سهم خود از بازار تجارت نتیجه دیگری ندارد. وضعیت ناگواری که طی سال‌های اخیر متاسفانه دامنگیر تجارت خارجی ایران بوده و ما را حتی از رقابت با بسیاری از کشورهای منطقه بازداشته، اکنون به طور جدی تری خود را نمایان ساخته و دشواری غلبه بر این وضعیت را به فعالان اقتصادی و تجاری گوشزد می‌کند. براساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور که جهت اجرای آن حدود 11 سال دیگر به اتمام می‌رسد، ایران باید به قدرت اول اقتصادی در منطقه تبدیل شود و رشد بالای تجارت خارجی کشور به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در حصول این موقعیت تعیین شده است، اما آنچه که طی 9 سال گذشته یعنی از زمان اجرای سند مذکور صورت گرفته با موارد پیش بینی شده مطابقت ندارد و تصور اینکه ما بتوانیم در سال 1404 در حد و اندازه یک قدرت تجاری برتر منطقه‌ای ظاهر شویم چندان آسان نیست.

به عقیده کارشناسان کندی رشد تجارت خارجی در ایران بیش از آنکه معلول عواملی همچون محیط تجارت و امکانات فیزیکی و یا حتی تسهیلات گمرکی باشد –البته این عوامل به نوبه خود تأثیرگذار است- نتیجه برخی از سیاست‌ها، تصمیم گیری‌ها و اقدامات اجرایی غیر اصولی و غیر منطقی است که باعث شده تا فرصت‌های سرمایه گذاری در این بخش از دست برود. در این بین گمرک به عنوان کلیدی‌ترین سازمان دخیل در توسعه و تسهیل تجارت، طی سال‌های گذشته اقدامات زیادی در جهت مدن سازی امور و رویه‌های گمرکی انجام داده اما این اقدامات در مقایسه با سرعت تحولات تجاری و به روزسازی گمرکات در کشورهای پیشرفته اندک بوده است. با توجه به این که اکنون مدیریت سازمان گمرک عزم خود را جزم کرده تا با حرکت اصولی و پایه ای شکاف موجود در زمینه گمرک الکترونیکی را پر کند، قطعاً لازم است که همه دست اندرکاران تجارت خارجی و دستگاه‌های مسئول باید کمک کنند تا برنامه‌های جدید این سازمان در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه برسد و گمرک بتواند علاوه بر ادامه خدمات و تسهیلات بر مبنای فناوری‌های جدید، در تنظیم روابط تجاری بین فعالان اقتصادی و بخش‌های دولتی نقش موثرتری ایفا کند.

اینکه گمرکات کشور بتوانند به روش‌های کاملاً الکترونیکی کالا را ترخیص کنند، کاری بسیار ارزنده و خوب است اما کسانی که تجربه و دانش لازم را درباره این کار دارند، به خوبی می‌دانند ارائه خدمات الکترونیکی به صاحبان کالا و تجار و بازرگانان در گمرک نیازمند تعامل و همکاری جمعی است. یعنی تا زمانی که بسترهای مناسب و مطمئن مخابراتی و ارتباطی از طریق دستگاه‌های مسئول در نقاط مختلف کشور فراهم نشود، حصول به موفقیت کامل در طرح گمرک الکترونیکی میسر نخواهد بود. به عبارت دیگر اقدام گمرک ایران در این جهت را باید یک حرکت عملی مؤثر برای کاهش زمان و هزینه ترخیص کالا و همچنین راحتی کار ارباب رجوع به حساب آورد. اما به نظر می‌رسد که سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط که در امر تجارت خارجی دخالت دارند و نظرات و خواسته‌هایشان در این زمینه تأثیرگذار است باید برای همراهی و همکاری با گمرک به نوعی مجاب به همکاری در یک پروسه زمانی معین شوند. نکته مهم دیگر آن است که تحقق گمرک الکترونیکی نیازمند منابع مالی و اعتبارات کافی است و باید در این مورد نهادهای مسئول از جمله دولت و مجلس محترم همکاری و مساعدت بیشتری داشته باشند.

اگر بخواهیم منصفانه به عملکرد گمرک طی سال‌های اخیر نگاه کنیم و آن را مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگوییم این سازمان در فرایند ورود و خروج کالا و ترانزیت از سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط جلوتر بوده و کوشیده است تا با ارائه خدمات بهتر و حذف موانع و مقررات دست و پاگیر، کالاهای مردم را زودتر و راحت‌تر از گمرگ ترخیص کند، اما همه تصمیمات و اختیارات با گمرک نیست و حتی اگر جریان ترخیص کالا و امور مربوط به آن کاملاً الکترونیکی شود، احتمالاً باز هم موانعی بر سر راه تجار و بازرگانان وجود دارد که باعث تأخیر در ترخیص کالا می‌شود. بنابراین گمرک در کنار تلاش برای الکترونیکی کردن رویه‌های خود اطلاع رسانی بیشتری برای فعالان اقتصادی و دست اندکاران امر تجارت انجام دهد و در عین حال زمینه همکاری بیشتر سازمان‌های هموار را فراهم کند. رفع نواقص و اشکالات سیستم الکترونیکی اخذ مجوز کالا که از چندی پیش در گمرگ فعال شده کمک بسیار خوبی به صاحبان کالا و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه آنان است (نشریه تخصصی امور گمرکی،1392، ص7).

میلیون‌ها کانتینر حمل بار در سطح بین‌المللی هر هفته با هدف توزیع کالاها جهت مراحل بعد از تولید و نهایتاً تحویل به موقع کالاها و سفارشات به دست مشتریان نهایی نقل و انتقال دارند. در این زمینه نقش مبادلات حفظ درآمدهای اجتماعی و ملی است که از دو طریق: یکی گردآوری مالیات‌ها و هزینه‌های معاملاتی و دیگری شناسایی تجارت غیر قانونی و مقابله با آن (مثلاً قاچاق دارو، سلاح و محصولات تقلبی). بنابراین دولت‌ها ضرورت تسهیل ساختن روند تجارت با شیوه‌های ساده تر و انجام معاملات رسمی و قانونی و افزایش معاملات به شکل حرفه ای و در چارچوب فضای قانونی را دریافتند، که در نتیجه اثرات منفی تجارت بر توسعه اقتصادی ملی را کاهش می‌دهد و اثرات آن بر سطح سرمایه گذاری‌های خارجی را نیز خنثی می‌سازد. ابتکار عمل‌هایی چون توزیع اطلاعات و معاملات الکترونیکی و مدیریت ریسک هدف تسهیل ساختن تجارت را تحقق می‌بخشد(اورکیولی و همکاران،2013، ص1).

 

 

2-1-2 تعریف گمرک

واژه گمرک که معادل آن در زبان انگلیسی "کاستمز"[1] و در زبان فرانسه "دوآن"[2] می‌باشد و بنابر قول مشهور محققان و مورخان، مشتق از کلمه لاتین "کومرسیو"[3] به معنی تجارت و مبادله کالا بوده که خود این کلمه مشتق از ریشه یونانی "کومرکس"[4] به معنی حقوق متعلق به کالا و مال التجاره می‌باشد (مهدوی،1343،ص41). بعدها کوموکس در زبان ترکی (در عهد حکومت عثمانی) با لفظ "کومروک" استعمال شده و در عهد نادرشاه افشار در معاهدات این پادشاه با سلطان محمودخان اول پادشاه عثمانی وارد زبان فارسی و با تلفظ "گمرک" رایج شده است (بنایی،1374،ص14).

شورای همکاری گمرکی[5]، گمرک را چنین تعریف نموده است.

«گمرک سازمانی است دولتی که مسئول اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری[6] و همچنین واردات، ترانزیت و صادرات کالا می‌باشد.»

این اصطلاح به هر یک از قسمت‌های سازمان گمرک و یا ادارات اصلی یا تابعة آن نیز اطلاق می‌شود مثلاً در مورد مأمورین گمرک، حقوق و عوارض ورودی و صدوری و کنترل واردات یا صادرات یا هر امر دیگری که در حدود عملیات گمرکی باشد نیز به کار می‌رود مثل: مأمور گمرک، حقوق گمرکی، اداره گمرک و اظهارنامه‌ی گمرکی.‌ با توجه به تعاریف به عمل آمده می‌توان گفت گمرک سازمانی است مالی و اقتصادی که از دیر زمان در کشورها وجود داشته و در هر زمان بنا به مقتضیات زمان و خواست حکومت‌های شکل و سازمانی خاص به خود گرفته است تا به صورت فعلی درآمده است.‌ گمرک به طور قانونی فقط نقش تطبیق واردات و صادرات را با مقررات وضع شده برای واردات کالا و صادرات دارد. بنابراین در ورود یا صدور کالا فقط نقش گمرک آن است که:‌

  • الزامات قانونی در ورود و صدور کالا توسط وارد کنندگان یا صادر کنندگان رعایت شود.‌
  • محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع شده مراعات شود.‌
  • معافیت‌ها و تخفیف‌های توصیه شده به موجب قانون در صورت تطبیق مشخصات کالا، به وارد یا صادرکننده داده شود.‌
  • حقوق و عوارضی که وضع شده است را بطور صحیح وصول نماید.‌

 

2-1-3 آرم گمرک جمهوری اسلامی ایران

 


[1] Customs

[2] Douane

[3] Commerciu

[4] Cummerx

5 Customs Co-operation Council

6 Import and Export Duties and Taxes

دانلود ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم گمرک و گمرک الکترونیک